"...Den som skal gjennomskue skjebnen, må overleve den..."

mandag 2. august 2010

En bloggmiddag blir til...

Jeg ble utfordret av mamma til å lage en bloggmiddag i dag, så jeg ruslet ned på Grønlands Torg Import i Smalgangen for å finne inspirasjon til middag.
Etter at jeg flyttet til Grønland har jeg funnet igjen gleden i å handle mat, for man får så mye inntrykk bare av å gå der, titte på grønnsaker og folk, og virkelig se at kvaliteten på grønnsakene er utrolig bra i forhold til matvarekjedene her i byen. For ikke å snakke om alt det sinnsykt spennende de har inne i butikken.
Det er verdt den lange køen til kassen, som regel, i hvertfall om du skal ha litt mer enn en løk til kjøttkakene...

Jeg rasket med meg en bunt med vårløk, en bunt med bladpersille, to paprika og fire blå plommer, snakket med en meget hyggelig dame om grønnsaker og sitrongress i køen, betalte 26 kroner og tuslet hjem for å lage middag.



Man tager:
1 pakke gyros grillkotelett av svin
2 dl bulgur
1 paprika
1 rødløk
2 vårløk
3 fedd hvitløk
1 god neve persilleblader
1 ss tomatpure
litt olje
en god klump smør
salt og pepper
litt sitronsaft

Man gjør:
Kok opp vann i vannkoker, (rundt en halv liter burde holde) hell bulgur i en kasserolle (evt en bolle med lokk) og hell kokende vann over bulguren, det skal være ca 1 cm vann over bulguren og legg på lokk. (jeg har aldri målt hvor mye vann det blir) Dette skal stå i ca 15-20 min.

Kutt grønnsakene i biter, ikke for store, ikke for små, og ha dem i en bolle.
Dagens tips: Jeg pleier alltid å smæsje hvitløksfeddene med flatsiden på en kokkekniv og en hånd, da blir det så mye enklere å få små biter av dem!
Grovhakk bladpersille og legg det til side.

Del grillkoteletten i små biter, og kutt vekk store sener og store fettrander.

Fres grønnsakene i litt av smøret og hell det så tilbake i bollen du hadde dem i.



Smelt smør i stekepanna og rør inn tomatpuré. Hell så over den ferdige bulguren i stekepanna og rør godt så smøret og tomatpureen blander seg med bulguren og blir rød-gul. Bland sammen med grønnsakene, og smak til med salt, pepper og sitronsaft. Ha oppi bladpersille og bland godt.



Stek gyrosbitene (eller annet kjøtt du måtte ha for hånden. Köfte eller adanakebab passer supert til)

Legg på en tallerken og pynt med litt rømme og persille (spesielt siden gyrosen fra Kiwi go'helg var sinnsykt salt...)



God middag!

Ingen kommentarer: